AD500X oraz AD700X to najnowsze słuchawki otwarte Audio-Techniki zastępujące modele bez iksa w nazwie. Są też znacząco droższe od poprzedników (około 700 i 900 zł) – warto dopłacać?

Konstrukcja i stylistyka



ATH-AD500X i 700X to duże słuchawki stacjonarne o konstrukcji otwartej, wokółusznej. Są wykonanie solidnie, a do tego wyjątkowo lekkie. Większość elementów jest zrobiona z tworzywa sztucznego i skręcana na śruby, ale w konstrukcji użyto również sporo aluminium.

Kopułki obu modeli są duże (pozwalają na delikatny ruch na boki), przysłonięte metalowymi maskownicami o dużych i gęstych otworach w kształcie plastra miodu. To właściwie jedyny element, który różnicuje oba modele wizualnie – w pięćsetkach ma on kolor czarny wraz z wypukłym logo w kolorze białym, siedemsetkach pozostaje srebrny z logo w tym samym kolorze wpuszczonym głęboko w maskownicę. Maskownice nie zakrywają komory przetwornika – jej wewnętrzne wykończenie jest zgodne z ich kolorem. Zarówno przez maskownice jak i otwarte w środku nauszniki widać, że przetworniki zostały umieszczone wobec siebie równolegle i dopasowane do płaszczyzn uszu (jak np. w Sennheiserach HD598 albo Beyerdynamic T1). Nauszniki wykonane zostały z weluru o wyjątkowo krótkim włosiu i wypełnione sprężystą, ale miękką gąbką. Wyprofilowano je (są grubsze w tylnej części) tak by ulokowane pod kątem przetworniki kierowały dźwięk bezpośrednio na małżowinę.

foto
Trzymetrowe, zakończone prostym mini-jackiem przewody w obu modelach doprowadzono do lewej kopułki. Są solidne, lecz trochę sztywne – uparcie trzymają kształt, w który zwinięto je w opakowaniu. Producent podaje, że są czterożyłowe z miedzi OFC, niezależne dla obu kanałów. Brakuje jedynie mechanizmu wypinania.

Konstrukcja pałąka jest rozwinięciem autorskiego rozwiązania producenta pod nazwą 3D Wing Support Housing, czyli systemu automatycznie regulującego się, odpornego na wibrację i nie uciskającego głowy na czubku. Sam pałąk jest podwójny, z metalowym rdzeniem i gumową izolacją. Pod nim znajdują się dwie łapki, które opierają się o głowę – odginają się samoistnie, delikatnie dociskając. Elementy stabilizujące słuchawki zostały odświeżone względem starszych wersji, to właściwie dwie ramki, które poruszają swobodnie we wszystkich płaszczyznach. Od spodniej strony są one wyłożone miękką gąbką obszytą delikatnym materiałem i świetnie przylegają do głowy, nie uciskając jej.

Mimo produkcji w Chinach wykonanie jest bardzo dobre, solidne i pewne. Niewielkie zastrzeżenia można mieć jedynie do łapek, nazywanych również czułkami – to dwa wystające elementy, trzeba więc uważać żeby ich nie połamać.

Oba modele wyglądają świetnie, niejako klasycznie i profesjonalnie, ale również lekko agresywnie. To też zasługa metalowych i chropowatych maskownic, które dodają im charakteru oraz eksponują błyszczącą komorę przetwornika – widać, że to droższe i profesjonalne produkty. AD500X są bardziej stonowane, mroczniejsze i poważniejsze, a AD700X wyraziste, ale nadal z klasą.

Ergonomia



Słuchawki są bardzo wygodne. Oba modele pozwalają na długie i bezproblemowe odsłuchy – po założeniu na głowę wystarczy jedynie dostosować położenie kopułek. Słuchawki trzymają się na głowie stabilnie, nacisk pałąka jest optymalny – pady obejmują całe małżowiny, świetnie przylegają do głowy i twarzy, a materiały są przyjemne w dotyku i nie powodują pocenia się skóry. Wielkim atutem jest lekka konstrukcja – słuchawek nie czuć na głowie. Tak 500X jak 700X to konstrukcje w pełni otwarte przeznaczone do użytku domowego w cichych warunkach – nie izolują i mocno przepuszczają dźwięk, co może przeszkadzać osobom znajdującym się w otoczeniu.

REKLAMA
fiio

Specyfikacja



Model AD500X to:

  • słuchawki otwarte,
  • przetwornik dynamiczny o średnicy 53 mm, z cewkami CCAW (Copper-Clad Aluminum Wire),
  • pasmo przenoszenia 5 Hz – 25 kHz,
  • maksymalna moc wejściowa 500 mW,
  • skuteczność 99 dB,
  • impedancja 48 Ohm,
  • waga 235 g bez kabla.

Model AD700X to:

  • słuchawki otwarte,
  • przetwornik dynamiczny o średnicy 53 mm, z cewkami CCAW (Copper-Clad Aluminum Wire),
  • pasmo przenoszenia 5 Hz – 30 kHz,
  • maksymalna moc wejściowa 700 mW,
  • skuteczność 100 dB,
  • impedancja 38 Ohm,
  • waga 235 g bez kabla.

    Oba modele mają bardzo podobne specyfikacje – model wyższy cechuje się niewiele mniejszą impedancją, delikatnie wyższą skutecznością i bardziej odpornym przetwornikiem. Pasmo przenoszenia w obu przypadkach obejmuje spektrum słyszalne. Wrażenie robią duże przetworniki, a technologia CCAW (stosowana głównie w wyższych modelach Audio-Techniki) – jak podaje producent – polega na precyzyjnym nawinięciu cewek miedziowatym aluminiowym drutem o płaskim przekroju i wymiarze dobranym pod przetwornik, czego efektem jest znacznie mniejsza waga i podobno większa amplituda drgań membrany, a co za tym idzie większa moc i lepsze brzmienie.

    REKLAMA
    fiio

DODAJ KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj